OPINIE – PVV, VVD, NSC en BBB waren ‘stilletjes’ in het debat gisteren over de voorgenomen btw verhoging op onder andere media. Boeken, tijdschriften en kranten zouden qua btw verhoogd worden van 9 naar 21%. De oppositie is vel tegen.
Premium...
Geen 48 uurs bezorging en btw media los van geheel
BRANCHE – PVV minister Beljaarts was zichtbaar teleurgesteld, de Tweede Kamer weigerde akkoord te gaan met de wens van PostNL post niet binnen 24 maar 48 uur te bezorgen. Vandaag was er voor het onderwerp flink wat aandacht bij onder andere BNR. De branche mag ‘voorzichtig’ spreken van een overwinning. Een tweede succes kwam vanuit de Eerste Kamer, waar de eventuele btw verhoging op kranten, tijdschriften en boeken niet wordt ‘meegezogen’ in de algehele belastingplannen.
Lees verder...
Kans behoud lage btw zeer klein, post mag dagje later
BRANCHE – De vier coalitie partijen houden vast aan de btw verhoging van 9% naar 21% voor mediaproducten als kranten, tijdschriften en boeken. Alleen de oppositie is tegen. De coalitie wil mogelijk meebuigen als de oppositie met kostendekkende alternatieven komt. Daarbovenop komt het politieke besluit dat PostNL post een dag later mag bezorgen.
Premium...
‘Geen btw van 21% op boeken, tijdschriften, kranten!’
BRANCHE – Nog twee weken en dan presenteert het kabinet Schoofs haar eerste miljoenennota tijdens Prinsjesdag. Ondanks massaal protest en een stevige lobby is dit kabinet nog steeds van plan het btw-tarief te verhogen voor onder meer boeken, tijdschriften en kranten van 9% naar 21%.
Lees verder...
Quad koopt twee manroland|GOSS rotatieoffsetpersen
BUITENLAND – Dat het geen storm meer loopt in de aanschaf van nieuwe rotatieoffsetpersen is wereldwijd wel bekend. Manroland|GOSS dankt haar bestaan inmiddels mede door de handel in occasions, verhuizingen en wederopbouw van bestaande persen en onderdelen. De twee nieuwe manroland|GOSS LITHOMAN IV rotatieoffsetpersen bij het Amerikaanse Quad zijn dan ook zeker vermeldenswaardig.
Premium...
Verreweg meeste tijdschriften niet in gevarenzone
BRANCHE – De vrij recente nieuwsberichten rondom het einde van slechts een beperkt aantal tijdschriftentitels wekten de indruk dat het einde van tijdschriften nabij zou zijn. Zelfs bladendokter Carolien Vader maakte gehakt van de bladen tijdens een recent interview bij Nieuwsuur. De laatste NOM cijfers tonen een wat genuanceerder beeld.
Premium...
FD vindt dat tijdschriften wegkwijnen en geeft tips
BRANCHE – De uitgever van het Financieel Dagblad, zelf ook uitgever van een ’tijdschrift’ denkt dat het nodig is om tijdschriftenuitgevers te voorzien van 6 tips. Uitgever David Huijzer van INCT vindt de adviezen een schot voor open doel.
Premium...
Gezondheidsbladen doen het goed in coronatijd
BRANCHE – De laatste NOM Print& Doelgroep Monitor laat zien dat vooral gezondheidsbladen beter scoorden in het afgelopen jaar vanwege de gevolgen van corona. Daardoor zijn met name oplagen en bereik van print gelijk gebleven.
Premium...
DPG Media en Mediahuis: eventueel noodscenario’s
BRANCHE – Nieuws, reclame, adverteerders, uitgevers, producenten. De hele keten heeft te maken met de gevolgen van het coronavirus. De krantenuitgevers DPG Media en Mediahuis blijven hun papieren edities uitgeven, echter met doorgaans minder pagina’s per titel.
Premium...
Krokodillentranen grote tijdschriftenuitgevers te laat
BRANCHE – Niet alleen eigenaren en aandeelhouders van de diepdrukkerijen van de Circle Media Group waren te laat met hun inzichten en daaruit voortvloeiende maatregelen in hun productiecapaciteit. Ook de grotere tijdschriften uitgevers huilen nu krokodillentranen.
Premium...
Kort nieuws o.a. cao, Cimpress en ‘boekje inkjet’
KORT NIEUWS – Status van de cao onderhandelingen trekt iets meer aandacht, Cimpress doet grote overname, verkoop promotie inkjet producten in een ‘boekje’, tijdschriften uitgevers willen print steeds vaker eerst testen. En veel meer uit onze wekelijkse selectie ‘voor u gelezen’. Prettig weekend.
Premium...
Piet Bakker over de generatie ‘alles’
OPINIE – Piet Bakker publiceerde recent een lezenswaardige ‘longread’ over de opkomst van de generatie ‘alles’ met daarbinnen de voorspellingen rondom het afscheid van de oude media. Wij vatten zijn conclusies rondom printmedia samen in een ‘shortread’.
Premium...
Belgische tijdschriften vertonen dalende cijfers
Ook België kent dalende oplagecijfers in de tijdschriftensector. Sommige bladen hebben te maken met ‘double digit’ krimpcijfers. Slechts een enkeling toont een bescheiden groei. Twee maandbladen groeiden met ‘double digit’ cijfers.
Premium...
Weekendopinie: iPad 5 jaar ‘concurrent van papier’?
‘De iPad als concurrent van papier’, dat was de strekking van een uitspraak van Cees Verweij een jaar na zijn aantreden als KVGO voorzitter in 2010. Hoe staat de iPad er nu voor en wat is er terecht gekomen van die vermeende concurrentie?
Premium...
PRNT Magazine: over de kracht van het printtijdschrift in de digitaliserende wereld
Een klein half jaar geleden sprak ik met Aldert Faassen, uitgever bij Spoor & Partners in Zandvoort. Hij had het idee om een magazine uit te geven om print als magazine medium te promoten en vroeg of ik mee wilde denken. Gisteren lag een prachtige glossy op de deurmat.
Premium...
België: 200 miljoen euro subsidie voor dagbladen en tijdschriften
De Belgische federale overheid subsidieert de gedrukte pers: de Belgische post (Bpost) ontvangt elk jaar 200 miljoen euro voor het verspreiden van dagbladen en tijdschriften. Dat is 140 euro subsidie per krantenabonnement. Hoe zit dat eigenlijk?
Premium...
VPRO over succesvolle print toepassingen
Volgens omroep VPRO is print niet dood. De omroep publiceerde onlangs op haar website 6 fraaie print toepassingen, die gek genoeg niet in print verschenen. Welke voorbeelden lieten zij zien?
Lees verder...
Geen toekomst voor tijdschriften: waar of niet waar?
Volgens Ellen Verbeek zijn er over vijf jaar geen (papieren) tijdschriften meer. Redacteur Peter Luit denkt daar heel anders over. ‘Tijdschriften kunnen in leven blijven als deze zich multimediaal ontwikkelen.’ Wie heeft er gelijk?
Premium...
Vogue wint, Lis verliest – het ‘gevecht’ om de adverteerder door grote en kleine uitgevers
Terwijl digitale leesplankjes oprukken in de boekenmarkt lijken de schappen met gedrukte publiekstijdschriften overal nog vol te liggen. Al jaren neemt het aantal titels (beperkt) toe maar de oplage per titel duidelijk af. De resultaten verschillen sterk, de inhoud, de oplage, de losse verkopen ten opzichte van abonnementen en de adverteerders vormen een complex spel van winnen of verliezen. Twee zeer uiteenlopende voorbeelden.
Premium...
Lagere omzet en winst voor WPG Uitgevers
WPG Uitgevers heeft het moeilijk, zegt het bedrijf. Bij de uitgever van vooral boeken (50 procent van de omzet) en tijdschriften daalde de omzet in 2012 met vijf procent naar 176 miljoen euro, terwijl de winst een flinke duikeling maakte naar 4.2 miljoen euro (in 2011: 10.6 miljoen euro). Belangrijkste reden voor deze daling: er worden steeds minder boeken verkocht.
Premium...
Reacties