BUITENLAND – BVDM (het Duitse KVGO) publiceert maandelijks de trends binnen de Duitse printmedia branche op basis van drie kenmerken: het ondernemersklimaat, de bedrijfsklimaatindex en de bedrijfsverwachtingen. Nu flinke schommelingen in met name het tweede en derde kwartaal, laat het vierde kwartaal een licht dalende trend zien.
Premium...
Het jaar 2024: mensen, milieu en opinie
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuwscategorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel 3: mensen, milieu en opinie.
Lees verder...
Het jaar 2024: evenementen, financieel en innovatie
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuwscategorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel2: evenementen, financieel en innovatie.
Lees verder...
Het jaar 2024: bedrijven, branche, buitenland
OPINIE – De redactie kijkt in een aantal artikelen terug naar hetgeen het afgelopen jaar de printmedia industrie kenmerkte. Dat wordt dit jaar gedaan op basis van de ‘nieuws categorie’, die de redactie aan haar artikelen toekent. Deel1: bedrijven, branche en het buitenland.
Lees verder...
Bestaat er voor alles een ‘digitale productie potentie’?
PRODUCTIE INNOVATIE – German Sacristan schreef voor Keypoint Intelligence een artikel met daarin centraal de vraag ‘kunnen álle potentiële printvolumes digitaal worden geproduceerd?’. Een interessant vraagstuk. De redactie maakte een analyse van zijn conclusies en geeft waar nodig aanvullende commentaren.
Premium...
“Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.”
BRANCHE – In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan ‘hun zijde’ om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang niet alles werd aan werkgeverszijde gehonoreerd. Met de nu veel lagere inflatie kunnen de vakbonden hun eigen niet handhaven. Er is een dalende trend in loonstijgingen. Wat is de huidige stand van zaken binnen de lopende cao onderhandelingen voor de grafimediabranche?
Premium...
Intergraf Economic Report ’23: pijn van kosten blijft
BRANCHE – In deel 2 aandacht voor de inktmarkt, druk/print apparatuur en de papiermarkt. Daarnaast nog een korte samenvatting omtrent het segment uitgeven, de energiemarkt, de postmarkt en de advertentiemarkt. Diverse kostencomponenten blijven de branche ook in 2023 nog in de weg zitten.
Premium...
Intergraf Economic Report ’23: forse import uit China
BRANCHE – De 2023 editie van het jaarlijkse Intergraf Economic Report laat over het algemeen een beeld zien wat overeenkomt met de macro economische schommelingen die in vele sectoren wordt ervaren. Gevolgen van inflatie, loonontwikkelingen, kosten van consumables, en energie- en logistieke kosten. Boeken blijven het meest geïmporteerde en geëxporteerde printmedia product.
Premium...
Britse printmediabranche 2022: flinke toename in TW
BUITENLAND – De Britse printmediabranche realiseerde vóór de corona pandemie in 2018 een omzet van bijna 16,2 miljard euro. In 2020 was de omzet gedaald naar 13,4 miljard euro. Nu in 2022 is het herstel duidelijk zichtbaar met een omzet van 15,9 miljard euro. De toegevoegde waarde nam fors toe.
Premium...
Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21
PARTNERBIJDRAGE – Het maken van rapportages binnen de branche is een nauwkeurig en vooral langdurig proces. Onderzoeker Jos Teunen van GOC stelde het rapport over 2021 samen in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche. Vandaag deel 2.
Lees verder...
Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21
PARTNERBIJDRAGE – Het maken van rapportages binnen de branche is een nauwkeurig en vooral langdurig proces. Onderzoeker Jos Teunen van GOC stelde het rapport over 2021 samen in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche. Een samenvatting in twee delen.
Lees verder...
Inflatie als directe nasleep van de coronapandemie
BRANCHE – Met de laatste IFO/BVDM cijfers van januari 2022 lijkt het erop dat de Duitse grafische industrie ’tot rust’ is gekomen. De door IFO opgetekende indexwaarden voor de bedrijfssituatie, de bedrijfsklimaatindex en de bedrijfsverwachtingen staan op het niveau van januari 2020. Maar is het stilte voor de ‘inflatiestorm’?
Premium...
VIGC: Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers
TRAININGEN – De nieuwe VIGC training ‘Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers’, werd gisteren ingevuld door printmediatrainingen.nl. Met 10 deelnemers was het de aftrap ‘met diepgang’ richting drupa.
Lees verder...
Ga in 2019 vooral maken wat klanten vragen
COLUMN – Het ‘nieuwe’ jaar is alweer een week ‘oud’. Voor grafische bedrijven wordt het steeds belangrijker om te weten op welke wijze marketing invloed kan hebben op printmedia uitingen. Daarbij is het belangrijk om het eigen kunnen ‘weg te kunnen cijferen’ ten opzichte van de dieperliggende klantbehoeften. Wat zijn de trends voor 2019?
Premium...
Weinig wetenschappelijk onderzoek printindustrie
BRANCHE – Er wordt weinig onderzoek gedaan op wetenschappelijk niveau binnen onze branche. Maar als dat dan wel gebeurt, wordt er helaas weinig praktische aandacht aan besteed. Printmedianieuws doet kritisch verslag van de scriptie van Arnold Martowidjojo, die deze scriptie maakte in het kader van zijn studie ‘bètawetenschappen’ aan de VU in Amsterdam.
Premium...
Trends overleven en kloteklanten bij CMBO/FESPA
EVENEMENT – De laatste bijeenkomst dit jaar van het CMBO werd samen met FESPA Nederland georganiseerd. Thema van de gezamenlijke bijeenkomst was: ‘Een visie op het komende jaar.’ Samen met ongeveer vijftig deelnemers werd door een trendanalist en een marketingdeskundige gekeken naar de kansen en mogelijkheden voor de markt voor visuele communicatie.
Premium...
Reacties