BRANCHE – Het is nog geen 2026, maar de alarmbellen bij uitgevers van kranten, tijdschriften en boeken rinkelen luid na de aankondigingen van het kabinet om de btw te verhogen van 9% naar 21% voor deze producten. Die verhoging zal ook zeker invloed hebben op de grafische branche.
Premium...
Toch zorgen over AI toepassingen bij uitgevers
MULTIMEDIA – Twee weken geleden besteedde de redactie aandacht aan de zorgen die met name fotografen uitten over het gebruik van AI binnen hun originelen om daarmee nieuwe creaties te rechtvaardigen. Nu blijken toch ook uitgevers zich zorgen te maken over auteursrechtelijk beschermd materiaal, waar dus ook teksten onder vallen.
Premium...
Krantenuitgevers en Google bereiken ‘akkoord’
OPINIE – Het FD schrijft dat ongeveer 300 Europese uitgevers een ‘akkoord’ zouden hebben bereikt met Google om te gaan betalen voor nieuws. Inmiddels is bij een groot aantal uitgevers het eigen financiële online belang groter dan print. Hoeveel geld er per uitgever wordt betaald is niet bekend gemaakt.
Premium...
Concurrerende keten boekenuitgevers en drukkerijen?
EVENEMENT – In deel twee van ‘Shaping The Future of Books’ de visie vanuit de uitgever rondom de toekomst van boeken. Komen ze door corona weer dichterbij de grafische wereld te staan in een bijna onwerkelijke strijd het marktaandeel van Amazon te beteugelen?
Premium...
Alexander Klöpping wil niet managen maar bouwen
BEDRIJVEN – Klöpping verkocht zijn ‘artikelen kiosk’ Blendle een half jaar geleden aan het Franse Cafeyn. Hij zou voor onbepaalde tijd betrokken blijven bij de operationele taken.
Premium...
Weekendopinie: adverteren zonder ad-blockers
Digitale media hebben één groot voordeel, in een handomdraai kan je een advertentie toevoegen, maar de lezer kan deze ook in diezelfde handomdraai blokkeren. In print kan dat niet. Nieuw leven voor advertenties in gedrukte media?
Premium...
inct•formatie – congres over trends in publishing: zoeken naar print
Inmiddels goed voor de 12e jaargang zette organisator David Huijzer een dagvullend programma neer met zeer uiteeenlopende onderwerpen rondom uitgeven. Print beleefde nog een hoogtepuntje aan het einde van de dag.
Premium...
Wat gaat er in 2014 gebeuren in de uitgeefbranche?
Uitgevers hebben het in 2013 niet makkelijk gehad. De totale omzet nam 6% af ten opzichte van 2012. CBS heeft onlangs diverse cijfers bekend gemaakt in een branche met niet al te florissante vooruitzichten voor 2014. Wat is er gebeurd?
Lees verder...
Geen toekomst voor tijdschriften: waar of niet waar?
Volgens Ellen Verbeek zijn er over vijf jaar geen (papieren) tijdschriften meer. Redacteur Peter Luit denkt daar heel anders over. ‘Tijdschriften kunnen in leven blijven als deze zich multimediaal ontwikkelen.’ Wie heeft er gelijk?
Premium...
Vogue wint, Lis verliest – het ‘gevecht’ om de adverteerder door grote en kleine uitgevers
Terwijl digitale leesplankjes oprukken in de boekenmarkt lijken de schappen met gedrukte publiekstijdschriften overal nog vol te liggen. Al jaren neemt het aantal titels (beperkt) toe maar de oplage per titel duidelijk af. De resultaten verschillen sterk, de inhoud, de oplage, de losse verkopen ten opzichte van abonnementen en de adverteerders vormen een complex spel van winnen of verliezen. Twee zeer uiteenlopende voorbeelden.
Premium...
Reacties