PRODUCTIE INNOVATIE – Wereldwijd zijn er talrijke bedrijven die op basis van bestaande inkjet technieken nieuwe oplossingen bouwen voor specifieke doeleinden. Een markt die doorgaans buiten ons aandachtsveld omgaat, omdat de systemen die zij bouwen vaak ook buiten de traditionele printmedia keten worden toegepast. Deel 3.
Premium...
Brand-owners: ‘Duurzame verpakkingen vertraagd’
MILIEU – Volgens Packaging Europe komen grote brand-owners terug op eerder milieu doelstellingen voor wat betreft duurzame verpakkingen. Onder andere Unilever, PepsiCo en Colgate-Palmolive zeggen dat ‘ze het niet redden’. Hoe komt dat? Een samenvatting van het artikel, aangevuld met op- en aanmerkingen door de redactie.
Premium...
Trends in drukwerk inkoop in de USA en Europa
BUITENLAND – Binnen de lijst van 100 staan bekende namen op de eerste 3 posities die in de Verenigde Staten volop printmedia producten inkopen. Op één staat Pepsico, gevolgd door U.S. postal service (USPS) en Amazon. In Europa deed Keypoint Intelligence een geheel ander onderzoek.
Premium...
De Bron Groep: bijna 75 jaar een bron van inspiratie
BEDRIJVEN – De Bron Groep profileert zich al bijna 75 jaar in de grafische industrie als specialist op het gebied van nabewerking van drukwerk. De Bron Groep produceert op twee plaatsen in Nederland. Dat zijn Uithoorn en Soest. De redactie ging eens kijken bij de vestiging in Uithoorn.
Premium...
Inno-Meeting Osnabrück: innovaties in verpakkingen
EVENEMENT – Afgelopen 21 en 22 februari vond in Osnabrück de 21 editie plaats van Inno-Meeting. Innovatieve en duurzame verpakkingen vormen het centrale thema van de jaarlijkse congresreeks. Dieter Finna van Pack•consult deed verslag van het ‘nogal complexe’ congres.
Premium...
Papieren verpakkingen: wordt het nu echt serieus?
MILIEU – Bij het scheiden van afval is duidelijk te merken dat menig rolcontainer voor plastic in een gemiddeld huishouden na een paar weken ‘stampend vol’ zit. Het restafval lijkt af te nemen, ook al vanwege het feit dat met plastic meer bedoeld wordt dan alleen ‘puur’ plastic. Gaat plastic afval wel afnemen?
Premium...
Veranderingen in het bedrukken van verpakkingen (2)
EVENEMENT – De Innoform expert meeting van eind november jl. benadrukte belangrijke veranderingen in het bedrukken van verpakkingen. Hoe verandert het drukken van verpakkingen, gedreven door de steeds snellere digitalisering van de gehele waardeketen? Deel 2 geschreven door Dieter Finna van pack•consult (*).
Premium...
Agfa lanceert SpeedSet 1060 op B1 formaat
PARTNER BIJDRAGE – Het B1 formaat is niet bepaald het meest voor de hand liggende formaat voor inkjet oplossingen. Natuurlijk zijn er talloze toepassingen waarbinnen B1 zeker passend zou zijn, ook voor inkjet, maar technologisch bezien, vergt zo een machine het één en ander. Agfa stapt in dit spannende segment en realiseert met de SpeedSet 1060 11.000 B1 vellen per uur.
Lees verder...
Veranderingen in het bedrukken van verpakkingen (1)
EVENEMENT – De Innoform expert meeting van eind november jl. benadrukte belangrijke veranderingen in het bedrukken van verpakkingen. Hoe verandert het drukken van verpakkingen, gedreven door de steeds snellere digitalisering van de gehele waardeketen? Deel 1 geschreven door Dieter Finna van pack•consult (*).
Premium...
Cijfers Heidelberg en Komori: belang digitaal klein
FINANCIEEL – Ruim een week geleden maakte Heidelberg haar resultaten bekend over het eerste half jaar van 2023, deze week volgde Komori. Uit de cijfers van beide bedrijven blijkt dat ‘digitaal’ nog steeds geen grote bedreiging vormt voor hun voortbestaan.
Premium...
SCREEN Truepress PAC 830F klaar voor de markt
PARTNERBIJDRAGE – SCREEN is klaar voor de groeiende markt van flexibele verpakkingen.
De imposante Truepress PAC 830F inkjetpers op watergebaseerde inkten is geschikt voor middelgrote oplages met name in het segment van voedselveilige en duurzame verpakkingsoplossingen.
Lees verder...
Interview met Marco Oude Nijeweme van Eshuis
BEDRIJVEN – Mediapartner INKISH.tv had het afgelopen week druk in Brussel tijdens de Labelexpo. Talloze toeleveranciers verschenen voor de camera om hun innovaties onder de aandacht te brengen. Morten Reitoft sprak met Marco Oude Nijeweme, ICT Manager bij Eshuis.
Lees verder...
HP’s visie over etiketten- en verpakkingsmarkt
TOELEVERANCIERS – Aan de vooravond van Labelexpo 2023 volgende week in Brussel, staan vrijwel alle vooraanstaande ontwikkelaars van digitale printsystemen klaar om het publiek hun noviteiten te tonen. Ook HP is klaar om de ‘strijd’ met analoog aan te gaan, de HP Indigo V12 zou het speelveld voorgoed moeten gaan veranderen.
Premium...
Labelexpo Europe ’23: ook voor de ‘gewone’ drukker
OPINIE – Op de redactie kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de komende Labelexpo beurs in Brussel volop in de schijnwerpers staat. Met de slogan ‘De moderne helden van het drukwerk’ straalt de beurs een trotsheid voor de gehele branche, dus ook voor de commerciële drukker die (nog) vrij ver afstaat van etiketten- en verpakkingsdrukwerk.
Lees verder...
SCREEN toont innovaties op Labelexpo Europe 2023
PARTNER BIJDRAGE – SCREEN en Nilpeter kondigen het prototype aan van in-line inkjet digitale primer voor zijn vlaggenschip, de Truepress LABEL 350UV SAI etikettendrukpers. De combinatie is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar geïntegreerd digitaal printen en verfraaien.
Lees verder...
Hoe universeel inzetbaar is B2 vellen inkjet?
PRODUCTIE INNOVATIE – De beschikbaarheid van B2 vellen-machines in inkjet is niet bijzonder groot. De Fujifilm JetPress 750S, de Komori IS29 en de Konica Minolta KM1-e bepalen in hoofdzaak het speelveld binnen commercial print. Bij de device finder van inkjetinsight worden deze B2 systemen gerubriceerd onder ‘document printing’ en ‘vouwkarton’. Maar het speelveld verandert snel.
Premium...
Heidelberg na jaarverslag: Verpakkingen en digitaal
FINANCIEEL – Heidelberg presenteerde deze week haar jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2022-2023. Het bedrijf realiseerde een omzet van €2,435 miljard, vergeleken met €2,183 miljard in het voorgaande jaar. CEO Dr. Ludwin Monz verklaarde dat de focus voor de toekomst gericht zal zijn op verpakkingen en digitaal.
Premium...
Einde grafische papierproducten Stora Enso
TOELEVERANCIERS – Met de sluiting van de Stora Enso productievestigingen in het Duitse Maxau aan Schwarz Produktion, komt vrijwel een einde aan de productie van grafische papierproducten van de papierfabrikant. Stora Enso richt zich verder op zich op hernieuwbare producten op het vlak van verpakkingen, oplossingen voor de bouwsector en innovaties op het domein van biomaterialen.
Premium...
Verpakkingenmarkt groeide flink, maar blijft dat zo?
OPINIE – De markt voor verpakkingen en met name voor golfkarton heeft in de afgelopen drie jaar forse groeicijfers laten zien. Toeleveranciers, papierfabrikanten en producenten stortten zich massaal op dit lucratieve marktsegment. Stagneren de verwachtingen, nu blijkt dat grote spelers als Amazon en bol.com, maar ook PostNL hun resultaten zien teruglopen?
Premium...
Hunkeler, Interpack en Labelexpo richting drupa 2024
EVENEMENT – Drie beurzen die in 2023 gaan plaatsvinden zullen moeten bewijzen dat het beurslandschap definitief hersteld is na de corona pandemie. Hunkeler innovationdays, maar vooral Interpack en Labelexpo staan in de schijnwerpers. Vooral Interpack is de ‘proef op de som’ richting drupa 2024.
Premium...
Reacties